| 
      
    BOH  TAK MILOVAL SVET... 
                Ako Mojžiš vyzdvihol na púšti  hada, tak musí byť vyzdvihnutý aj Syn človeka, aby každý, kto verí, mal  v ňom večný život. Veď Boh tak miloval svet, že dal svojho jednorodeného  Syna, aby nezahynul nik, kto v neho verí, ale aby mal večný život. Lebo  Boh neposlal Syna na svet, aby svet odsúdil, ale aby sa skrze neho svet spasil. (Jn3,14-17) 
                Židia  dlhé stáročia očakávali Mesiáša. Nové a nové generácie prichádzali na  svet, dospievali a umierali, a každé nové pokolenie verilo, že práve ono  sa dožije týchto udalostí. O tom, ako sa to stane, najmúdrejší  v národe rokovali v nekonečných debatách, citovali slová prorokov  a posvätných kníh. Hovorili o tom opatrne, s bázňou  a s utajovanou radosťou a nikoho nikdy neunavilo ich počúvať. 
      Všetci  múdri národa sa zhodovali v tom, že Mesiáš bude z rodu Dávidovho,  bude nazvaný Synom človeka, ale vyjde z rúk Boha, kde existoval už dávno  pred stvorením hviezd a slnka. To všetko poznali Židia z kníh - ako  i to, že kameňom úrazu pre židovský národ bude rozpoznať ho, keď naozaj  príde.  
      Z času  na čas prichádzali do Jeruzalema nepraví mesiáši v sprievode svojich  dôverčivých stúpencov, ktorí volali: „Hosana, Synovi človeka!“ Nepraví mesiáši  boli dvojakého druhu: jedni boli šarlatáni a tí druhí šialenci. Tí druhí  to pochopiteľne mysleli vážne. A zdá sa, že ich vystúpenie skončilo  zakaždým podobne: chrámoví kňazi na nich pokrikovali a farizeji im kládli  úskočné otázky, aby ich podchytili v reči. Ľud žiadal zázraky ako dôkaz  ich božstva. Vždy bol podvodník odhalený, väčšinou veľmi skoro a Jeruzalem  sa opäť vrátil k normálnemu životu - rozhodnutý, že nabudúce sa už nedá  zviesť.  
      V tomto  meste aj zásluhou veľkňaza Kajfáša zavládla postupne atmosféra, že každý  prichádzajúci mesiáš je aj tak len „egyptský kúzelník“. Bola to atmosféra  nedôvery, pochybností a predsudkov, do ktorej bolo veľmi ťažké prísť aj  Mesiášovi pravému. 
            Jedným z popredných  učencov v židovskom národe, ktorí poznali Písmo a v tomto  poznaní usmerňovali národ očakávajúci Mesiáša, bol aj Nikodém. Práve v  rozhovore s ním adresoval Ježiš židovskému národu slová, ktoré zazneli  v dnešnom evanjeliu.  
      Nikodém patril medzi tých,  v ktorých Ježiš vyvolal záblesk viery. Jeho viera pramenila zo zázrakov,  o čom svedčí spôsob, ako oslovil Ježiša:  „Rabbi, vieme, že si prišiel od Boha ako učiteľ, lebo nik nemôže robiť také  znamenia, aké ty robíš, ak s ním nie je Boh.“  
      Nikodém je hovorcom istej  skupiny židovského národa. Potvrdzujú to aj jeho prvé slová, ktoré hovorí  v množnom čísle: „Vieme, že si prišiel od Boha...“ Napriek svojmu  odvážnemu tvrdeniu „vieme“ cítiť z jeho vyjadrenia, že stále hľadá.  
  
                Nikodém  je prototypom každého úprimne hľadajúceho človeka.  
      V dnešnom  svete väčšina ľudí hľadá. Keď sa raz pýtali ľudí na ulici, či sú veriaci,  väčšina odpovedala takto: „Áno, verím v Boha.“ Alebo: „Verím, že niečo nad  nami je...“, „Verím v nirvánu“, „Verím v osud“, „Verím  v anjelov“, a pod. Nájsť „čistého“ ateistu je ťažké. Človek potrebuje  v niečo veriť. Tento fenomén je starý ako ľudstvo samo. 
      Uvedené  odpovede naznačujú, že dnešný človek je čoraz viac očarený orientálnymi  meditáciami. A zároveň pozorujeme, ako sa stále s menšou dôverou  pozerá na kresťanstvo. Avšak práve tu je príležitosť uvedomiť si podstatné  rozdiely medzi kresťanským a východnými náboženstvami: 
    
      - Existuje meditácia, osvietenie,  ktoré nás vedie do nirvány, do sladkej necitnosti voči sebe aj voči blížnemu. Kresťanská  modlitba by nás ale mala viesť k prijatiu seba a k citlivosti na  biedu a potreby druhých. To prvé nie je kresťanské, to druhé nás učil  Ježiš Kristus – a len toto môže pomôcť svetu.
 
     
      
    
      - Každé náboženstvo, ak ho človek  berie poctivo, ho nakoniec privedie k hranici, kde zistí, že na „svätú  horu“ sa sám nevyšplhá. To svetlo, za ktorým tak neúnavne išiel, je privysoko.  Urobil všetko, čo vedel: dodržiaval zákon, prísnu askézu, dýchacie cvičenia či  posvätné rituály. Nachádza sa na vrchole hory náboženstva - nesmrteľné bytie  Boha ostalo však nedostupné v nekonečne nad ním. Nepomôžu mu laná, ani  skoby. Potrebuje Božiu milosť a milosrdnú odpúšťajúcu lásku. Tú nám dáva Boh  Otec v Kristovom kríži, ktorý priniesol vykúpenie každému človeku. 
 
     
                Niektorí  o kríži veľmi neradi počúvame. Aj v dnešnom kresťanskom, predovšetkým  západnom svete existujú tendencie oslobodiť kresťanstvo od kríža, a tak ho  urobiť príťažlivejším. Populárne sú skupiny, ktoré hlásajú: „Keď budeš veriť,  budeš sa mať dobre, bude sa ti dariť a Boh ťa bude požehnávať.“  O kríži počuť nechcú. Ten je vraj len trpkou Ježišovou minulosťou.  O tejto smutnej skutočnosti svedčí aj skúsenosť istého cirkevného  spoločenstva, ktoré požiadalo reklamnú agentúru o radu, ako svetu na Veľkú  noc účinnejšie predstaviť kresťanské posolstvo. Odpoveď znela: „Predovšetkým  odstráňte kríž. Je príliš staromódny a vyvoláva negatívne emócie“.  
      Evanjelium  však zriediť ani prisladiť nemožno. Odstrániť kríž znamená nepochopenie  kresťanstva! Naopak - práve dnes viac ako kedykoľvek predtým musí dôjsť  k odhaleniu tajomstva kríža! Na kríž by sme sa mali prestať pozerať ako na  znamenie odsúdenia a prekliatia. On je znamením spásy, odpustenia, nádeje  pre tento svet! 
     
                Britský kazateľ John Stott, hľadajúci odpovede na otázky týkajúce sa  utrpenia, v knihe Kristov kríž napísal: „Navštívil som mnoho budhistických  chrámov v rozličných ázijských krajinách. Veľakrát som ostal  s rešpektom stáť pred sochou Budhu v jeho typickej polohe – skrížené  nohy, uvoľnené plecia, zavreté oči, ľahký úsmev na perách, neprítomný výraz  v tvári, vzdialený bolestiam tohto sveta.  
      Ale zakaždým som sa po chvíli musel odvrátiť a namiesto neho sa mi  v predstave vynorila iná postava – muž na kríži. Osamelý, zvíjajúci sa  mukami, ruky a nohy prebité klincami, vykrútené údy, čelo skrvavené od  tŕňov koruny, vysušené pery a neznesiteľne smädné ústa, vrhnutý do Bohom  odmietnutej temnoty. Toto je pre mňa Boh! Svoju odolnosť od bolesti odložil  nabok. Vstúpil do nášho sveta tela a krvi, sĺz a smrti. Trpel za nás  a trpí spolu s nami. Z pohľadu jeho bolesti sa tie naše stávajú  znesiteľnejšími.“  
                V živote máme iba jedinú úlohu: celou svojou existenciou sa postaviť  zoči-voči tejto pravde. Pravde o Božej láske, ktorá je tak prostá, že ju  môže pochopiť dieťa, ale zároveň tak hlboká, že ju neprebáda ani najväčší  mystik. 
    (použité zdroje: Jim Bishop: Den, kdy zemřel Kristus, Lee  Strobel: Kauza viera)   |